GÜRCİSTAN BİLGİ NOTU, 21.10.2024
GÜRCİSTAN BİLGİNOTU
Gürcistan, 1991 yılında Sovyetler Birliği’nin dağılmasıyla bağımsızlığını kazanan üç Güney Kafkasya ülkesinden biridir. 9 Nisan 1991 tarihinde Sovyetler Birliği’nden bağımsızlığını ilan etmiştir. 69.700 kmyüzölçüme sahiptir. Kuzey ve doğusunda Rusya, güneyinde Azerbaycan ve Ermenistan, batısında ise Türkiye ve Karadeniz ileçevrilidir. Başkenti yaklaşık 1.3 milyon nüfusa sahip olan Tiflis’tir. Diğerönemli şehirleri Kutaisi, Batum ve Rustavi’dir.
Nüfus
Gürcistan 3,7 milyon nüfusa sahiptir. (Bu rakama, Abhazya ve Güney Osetya’daki ayrılıkçı bölgelerde yaşayan 300 bin civarındaki nüfus dâhil değildir.) Resmi verilere göre, ülke nüfusunun % 84’ü Gürcüler, % 6.5’i Azeriler, % 5.7’si Ermeniler, geriye kalanıise diğer milletlerden oluşmaktadır. Dini bakımdan ise, nüfusun % 84’ü Ortodoks Hıristiyan, % 10’u Müslüman ve % 4’ü Ermeni Gregoryen’dir.
Ülkede az sayıda Katolik ve Yahudi de bulunmaktadır.
İdari Yapı
Gürcistan, idari olarak, başkent Tiflis, dokuz bölge (vilayet) ve iki özerk cumhuriyetten oluşmaktadır.
Başkent Tiflis, ilk defa 2010 yılında olmak üzere doğrudan halk tarafından seçilen belediye başkanı tarafından yönetilmekte olup, ayrıcavali atanmamaktadır. Diğer dokuz bölgede ise, merkezden atanan valiler görev yapmaktadır. Gürcistan genelindeki tüm il ve ilçelerde (toplam 64) belediye başkanları da doğrudan halk tarafından seçilmekte olup, belediye başkanı seçilmek için % 50’nin üzerinde oy almak gerekmektedir. Son yerel seçimler 21 Ekim 2017 tarihinde düzenlenmiştir.
Özerk cumhuriyetlerden biri olan Acara Özerk Cumhuriyeti, Batum veçevresindeki beş ilçeden (rayon) oluşmaktadır. Gürcistan topraklarının % 4.2’sine ve yaklaşık 400 bin nüfusa sahiptir. Yönetim merkezi olan Batum’un nüfusu 125 bin civarındadır. Acara
Özerk Cumhuriyeti halen 2004 Temmuz ayında kabul edilmiş olan Acara Özerk Cumhuriyeti Hakkında Anayasal Kanun ile yönetilmekte olup, sözkonusu kanun çerçevesinde ekonomi, sağlık, eğitim, tarım, spor ve kültür gibi alanlardaözerk karar alma yetkisine sahiptir. Acara Özerk Cumhuriyeti’nin 21 üyeden oluşan bir yerel parlamentosu (Acara Yüksek Şurası) ve 5 üyeden oluşan bir hükümete sahiptir.
Diğer özerk cumhuriyet olan Abhazya Özerk Cumhuriyeti, 1992 yılında Gürcistan’dan bağımsızlığını ilan etmişolup, anılan tarihten beri fiilen Gürcistan’ın kontrolü dışında bulunmaktadır. Karadeniz kıyısında bulunan Abhazya, Gürcistan topraklarının % 12.4’ünü oluşturmaktadır. Gürcistan’ın bağımsızlığındanönce, yarısına yakını Gürcü olmak üzere 500 bin civarında nüfusa sahip iken, 1992-1993 yıllarındaki Gürcü-Abhaz savaşı nedeniyle Gürcülerin büyükçoğunluğu Abhazya’yı terkettiği için halen nüfusu 200 bin civarındadır. Bu nüfusun da yarısına yakını Abhazlardan, geriye kalan kısmıise Gürcüler, Ermeniler, Rumlar ve Ruslardan oluşmaktadır.
Diğer yandan, Sovyetler Birliği döneminde Gürcistan içinde özerk bölge statüsüne sahip olan Güney Osetya da 1990-1991 yıllarında Gürcistan’dan bağımsızlığını ilan etmişolup, anılan tarihten bu yana fiilen Gürcistan’ın kontrolü dışındadır. Gürcistan Parlamentosu, 1990 yılı Aralık ayında Güney Osetya’nınözerk statüsünü iptal etmiş olup, halen Güney Osetya hukuken büyükölçüde Gürcistan’ın Şida Kartli vilayeti sınırları içerisinde kalmaktadır.
Yönetim Şekli
Gürcistan, bağımsızlığından 2013 yılına kadar başkanlık sistemi ile yönetilmiştir. 2004 yılı başında Cumhurbaşkanı seçilen Mikheil Saakashvili döneminde Cumhurbaşkanının yetkileri daha da artırılmıştır. Ancak, 2010 Ekim ayında Anayasa’da yeni değişiklikler yapılarak, bir sonraki Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde seçilecek yeni Cumhurbaşkanının göreve başlamasından itibaren parlamenter sisteme geçilmesi kararlaştırılmıştır. Buçerçevede, 27 Ekim 2013 tarihinde yapılan son Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde Cumhurbaşkanı seçilen Giorgi Margvelashvili, 17 Kasım 2013 tarihinde görevine başlamış ve anılan tarihte sözü edilen Anayasa değişikliklerinin de yürürlüğe girmesiyle Gürcistan parlamenter sisteme geçmiştir. Bunun sonucu olarak, Cumhurbaşkanının görev ve yetkileri azaltılmış, Başbakan ve Hükümetin yetkileri artırılmıştır. Cumhurbaşkanlığı seçimleri 2018 Ekim ayında son defa doğrudan yapılacak olup, seçimlerin ardından yürürlüğe girecek olan Anayasa değişiklikleri sonucunda Cumhurbaşkanlığı seçimleri bundan sonra 300 üyeli Seçim Koleji tarafından yapılacaktır.
Gürcistan Parlamentosu tek kamaralı olup, 150 üyeden oluşmaktadır. Parlamento seçimleri dört yılda bir düzenlenmektedir. Üyelerden 77’si nispi temsil, diğer 73’ü ise çoğunluk sistemine göre seçilmektedir. Son parlamento seçimleri 8 ve 30 Ekim 2016 tarihlerinde iki turlu gerçekleştirilmiş olup, Gürcü Rüyası partisi 115, Birleşik Ulusal Hareket 27, Gürcistan Yurtseverler Birliği ise 6 sandalye sahibi olmuştur. Öte yandan, 2017 yılının başında Birleşik Ulusal Hareket’ten ayrılan 21 milletvekili tarafından Avrupalı Gürcistan partisi kurulmuştur.
Siyasi Gelişmeler
Gürcistan’ın bağımsızlık sürecineöncülük eden ve ilk Cumhurbaşkanı olan Zviad Gamsakhurdia, izlediği milliyetçi politikaların ülkede yarattığı gerginlik nedeniyle, 1992 Ocak ayında paramiliter gruplar tarafından görevinden uzaklaştırılmıştır. Gamsakhurdia’nın yerine, 1992 Mart ayında Gürcistan eski Komünist Partisi Başkanı (1972-1985) ve eski Sovyetler Birliği Dışişleri Bakanı(1985-1991) Eduard Shevardnadze geçmiştir. 2003 yılına kadar iktidarda kalan Shevardnadze, muhalefet partilerinin 2 Kasım 2003 tarihinde düzenlenen parlamento seçimlerine hile karıştırıldığını iddia etmeleri ve bu nedenle düzenlenen toplumsal gösteriler üzerine, 23 Kasım 2003 tarihinde görevinden istifa etmiştir. Bu olaylar sırasında, muhalefet milletvekilleri tepkilerini Parlamentoya ellerinde güllerle gelerek gösterdikleri için, Shevardnazde’nin istifasıyla sonuçlanan bu süreç “Gül Devrimi”olarak anılmaktadır.
Shevardnadze’nin istifasından sonra 2004 Ocak ayında erken Cumhurbaşkanlığı seçimleri düzenlenmiş ve bu seçimleri muhalefetin ortak adayı eski Adalet Bakanı Mikheil Saakashvili % 96 gibiçok yüksek bir oy oranıyla kazanmıştır. 2007 Kasım ayında bu kez Saakashvili’nin istifası talebiyle toplumsal gösteriler düzenlenmeye başlanmış, bu nedenle 2008 Ocak ayında yeniden erken Cumhurbaşkanlığı seçimlerine gidilmiştir. Saakashvili bu seçimlerde de % 54 oy olarak ikinci kez Cumhurbaşkanı seçilmiştir. Saakashvili’nin Cumhurbaşkanlığı döneminde, 2004 ve 2008 yıllarında düzenlenen parlamento seçimlerini de Saakashvili’nin liderliğini yaptığı Birleşik Ulusal Hareket partisi kazanmıştır.
Gürcistan’da 1 Ekim 2012 tarihinde düzenlenen son parlamento seçimlerini, 2002 yılı başında Gürcistan’ın en zengin işadamı Bidzina İvanishvili başkanlığında 6 muhalefet partisinin biraraya gelmesiyle oluşturulan “Gürcü Rüyası” koalisyonu kazanmıştır. Seçimlerden sonra İvanishvili Başbakan olmuş ve 2013 Kasım ayına kadar bu görevde kalmıştır. İvanishvili’nin anılan tarihte aktif siyasetten ayrılması üzerine yerine hem Başbakan olarak, hem de Gürcü Rüyası koalisyonu lideri olarak İçişleri Bakanı Irakli Garibashvili geçmiştir.
2014 yılı Kasım ayında GD Koalisyonunu oluşturan partilerden eski Savunma Bakanı Alasania’nın başkanlığındaki “Özgür Demokratlar” partisi koalisyondan ayrılmıştır.
Dönemin Başbakanı Garibashvili ise 23 Aralık 2015 tarihinde beklenmedik bir şekilde istifa etmiştir. GD Koalisyonu Başbakanlık için Garibashvili’nin yerine, kabinede dahaönce Ekonomi Bakanı olarak da görev yapan Dışişleri Bakanı Giorgi Kvirikashvili’yi aday göstermiş, adıgeçen 30 Aralık 2015 tarihinde parlamentodan güvenoyu alarak Başbakanlık görevini üstlenmiştir.Son parlamento seçimleri 8 ve 30 Ekim 2016 tarihlerinde iki turlu gerçekleştirilmiş olup, Başbakan Kvirikashvili liderliğindeki Gürcü Rüyası partisi, % 48 oranında oy alarak, mevcut seçim sistemi uyarınca parlamentodaki sandalye sayısının % 75’inden fazlasına sahip olmuştur. Bu çerçevede, Gürcü Rüyası 115, Birleşik Ulusal Hareket 27, Gürcistan Yurtseverler Birliği 6, Sanayiciler Partisi ise 1 sandalye sahibi olmuştur.
Yeni Parlamentonun ilk oturumu 18 Kasım 2016 tarihinde yapılmıştır. Sözkonusu oturumda Meclis Başkanlığına son iki yıldır Gürcü Rüyası Genel Sekreterliğini yürüten Irakli Kobakhidze seçilmiştir. Parlamento’nun ilk oturumunun ardından hükümeti kurmakla görevlendirilen Başbakan Kvirikashvili başkanlığındaki kabine ise 26 Kasım 2016 tarihinde 19’a karşı 110 oyla güven oyu alarak göreve başlamıştır.
Ancak, Başbakan Kvirikashvili 13 Haziran 2018 tarihinde görevinden istifa etmiş, Başbakanlığa aday gösterilen Maliye Bakanı Mamuka Bakhtadze tarafından kurulan 11 üyeli Bakanlar Kurulu 14 Temmuz 2018 tarihinde güvenoyu alarak görevine başlamıştır. Bir sonraki parlamento seçimlerinin 2020 yılında yapılması öngörülmektedir.
Gürcistan’da son cumhurbaşkanlığı seçimleri ise, 27 Ekim 2013 tarihinde düzenlenmiştir. Seçimleri % 62 oy olan Gürcü Rüyası adayı Giorgi Margvelashvili kazanmıştır. Margvelashvili 17 Kasım 2013 tarihinde görevine başlamıştır. Bir sonraki Cumhurbaşkanlığı seçimlerinin 28 Ekim 2018 tarihinde yapılması öngörülmektedir.
Abhazya ve Güney Osetya Sorunları
Bağımsızlığından bu yana Gürcistan’ın karşılaştığı enönemli siyasi sorun, Sovyetler Birliği döneminde Gürcistan içinde özerk cumhuriyet olan Abhazya ile özerk bölge statüsünde olan Güney Osetya’nın 1990-1992 yıllarında Gürcistan’dan bağımsızlıklarını ilan etmeleri nedeniyle ortaya çıkan toprak bütünlüğü sorunudur. Abhazya ve Güney Osetya’nın bağımsızlık kararları nedeniyle, 1991-1992 yıllarında Gürcistan ile Güney Osetya arasında, 1992-1993 yıllarında ise Gürcistan ile Abhazya arasındaçatışma ve savaşlar yaşanmıştır. Buçatışma ve savaşlar sonunda Gürcistan, Abhazya ve Güney Osetya’daki fiili kontrolünü kaybetmiştir. Diğer yandan, sözkonusu çatışma ve savaşlar sonucu, Abhazya ve Güney Osetya’da yaşayan 250 bin kadar Gürcü evlerini terkederek Gürcistan’ın içinde IDP durumuna düşmüşlerdir.
Gürcistan ile Abhazya ve Güney Osetya arasındaki gergin ilişkiler 2008 yılına kadar devam etmiş, 2008 Ağustos ayında Gürcistan ile Güney Osetya arasında yaşanançatışmaların tırmanması üzerine, Rusya 8 Ağustos 2008 tarihinde Gürcistan’a karşı askeri bir operasyon başlatmıştır. Gürcistan’ın ağır kayıplar verdiği sözkonusu savaş 12 Ağustos tarihinde AB’nin girişimiyle sağlanan ateşkes ile sona ermiş, ancak Rusya bu defa da Abhazya ve Güney Osetya’nın bağımsızlıklarını tanıma kararı almıştır. Rusya’nın girişimleri sonucu birkaç devlet daha Abhazya ve Güney Osetya’nın bağımsızlıklarını tanımış olmakla birlikte, ülkemiz dahil uluslararası toplum Gürcistan’ın toprak bütünlüğünü desteklemekte ve Abhazya ve Güney Osetya’yı hukuken Gürcistan’ın bir parçası olarak görmektedir.
Gürcistan 2008 Savaşından sonra Abhazya ve Güney Osetya’nın Rusya’nın işgali altına girdiğini ifade ederek, bu nedenle anılan yıl “İşgal Altındaki Topraklar” yasasını kabul etmiştir. Sözkonusu yasa çerçevesinde, Gürcistan’ın bilgi ve onayı dışında Abhazya ve Güney Osetya ile her türlü resmi temas ve ticaret yasaklanmış bulunmaktadır. Gürcistan ayrıca, kendi kontrolü dışındaki sınır kapılarından Abhazya ve Güney Osetya’ya giriş-çıkış yapanlara da cezai müeyyide uygulamaktadır.
2008 Savaşından buyana Abhazya ve Güney Osetya sorunlarının çözümü amacıyla BM, AGİT ve AB’nin Eşbaşkanlığında Uluslararası Cenevre Görüşmeleri yapılmaktadır. Bu görüşmelere, Gürcistan, Abhazya ve Güney Osetya temsilcilerinin yanısıra Rusya ve ABD de katılmaktadır. Ancak, taraflar arasındaki keskin görüş ayrılıkları nedeniyle bugüne kadar görüşmelerde ciddi bir ilerleme sağlanamamıştır.
Gürcistan, çözüm çabaları çerçevesinde, Gürcistan’ın toprak bütünlüğü içinde Abhazya ve Güney Osetya’ya geniş birözerklik vermeyi teklif etmekte, ancak, Abhazya ve Güney Osetya, Gürcistan’ın toprak bütünlüğü içinde herhangi bir çözümü kabul etmemektedir.
Diğer taraftan, 24 Kasım 2014 tarihinde Rusya ile Abhazya arasında “İttifak ve Stratejik Ortaklı
k Andlaşması”, 18 Mart 2015 tarihinde ise Rusya ile Güney Osetya arasında “ İttifak ve Entegrasyon Andlaşması” imzalanmıştır. Her iki andlaşma da Rusya ile Abhazya ve Güney Osetya arasında siyasi, askeri, ekonomik ve sosyal alanlarda daha ileri bir işbirliği/entegrasyon öngörmektedir.
Gürcistan hükümeti tarafından 4 Nisan 2018 tarihinde Abhazya ve Güney Osetya halkları ile uzlaşma ve etkileşimin artırılması, bölge halklarının insani ve sosyo-ekonomik koşullarının iyileştirilmesi amacıyla “Daha İyi Bir Geleceğe Doğru Bir Adım” adı verilen bir önlemler paketi açıklanmış olup, sözkonusu paket anılan bölgelerle ticaret ve eğitim alanında ilişkilerin güçlendirilmesi için kolaylaştırıcı bazı düzenlemeler içermektedir.
Ekonomi
Diğer eski SSCB ülkelerinde olduğu gibi, Gürcistan da bağımsızlığını kazanmasından hemen sonra ekonomik olarak bir kriz dönemine girmiş, başta tarım ve sanayi alanları olmak üzere ülkede ekonomik üretim yarı yarıya düşmüştür. Bu dönemde, ülkede yaşanan iç karışıklıklar ile Abhazya ve Güney Osetya sorunları nedeniyle yaşanançatışma ve savaşlar da ekonomiyi olumsuz etkilemiştir.1995 yılından itibaren ekonomide tekrar büyüme sürecine girilmişve anılan yıl ulusal para birimi “Lari” tedavüle sokulmuştur. Ayrıca, ülkede pazar ekonomisine geçiş amacıyla reformlara başlanmış, bu çerçevede, tarım arazileri ile küçük ölçekli kamu iktisadi teşekkülleri özelleştirilmiş, orta ve büyükölçekli teşekküller ise anonim şirketler halinde yeniden yapılandırılmıştır.
2003 yılındaki Gül Devriminden sonra pazar ekonomisine geçilmesi ve ülkeye yabancı sermayeçekilmesi amacıyla daha kapsamlı reformlar yapılmıştır. Buçerçevede, ekonomi mevzuatıliberalleştirilmiş, bürokrasi azaltılmış, yolsuzlukların üzerine gidilmiş, kamu iktisadi teşebbüsleri özelleştirilmiş, vergiçeşitleri ve oranları azaltılmış ve ithal ürünlerinin % 90’ında gümrük vergileri sıfırlanmış, geriye kalanlarında ise % 5-12 seviyelerine düşürülmüştür. Yapılan bu reformlar nedeniyle, Dünya Bankası 2006 ve 2008 yıllarında Gürcistan’ı ekonomi alanında en çok reform yapan ülke ilan etmiştir.
Yapılan bu reformların sonucu olarak, Gürcistan ekonomisi, Rusya ile savaş ve dünya ekonomik krizinin yaşandığı 2008-2009 yılları dışında, 2004-2012 döneminde % 5-12 arasında yüksek büyüme oranları kaydetmiştir. Bu dönemde ülkeye yabancı sermaye girişi de hızla artmış ve 2007 yılından bugüne kadarki en yüksek seviyesine (yıllık yaklaşık 2 milyar ABD Doları) ulaşmıştır.
Gürcistan ekonomisi 2017 yılında % 4,5 büyümüştür. 2017 yılında Gürcistan’ın GSYİH yaklaşık 16 milyar ABD Dolarına, kişi başına düşen GSYİH ise yaklaşık 4.300 ABD Dolarına yükselmiştir. 2017 yılında ülkeye giren doğrudan yabancı yatırım (DYY) miktarı 1,9 milyar ABD Doları, Türkiye’den gelen DYY ise 287 milyon ABD Doları olmuştur.
Gürcistan’daki işsizlik oranı 2016 yılında %14, 2017 yılında ise %13,9 oranında kaydedilmiştir.
Gürcistan İstatistik Kurumu Geostat’ın verilerine göre, 2017 yılında enflasyon oranı ise % 6 olarak gerçekleşmiştir. Merkez Bankası tarafından 2018-2020 yılları enflasyon hedefi %3 olarak açıklanmıştır. Bütçe açığı % 3’ün altında seyretmektedir. Kamu borçlarının GSYİH’ya oranı ise % 30 civarındadır.
2017 yılında Gürcistan'ın dış ticaret hacmi bir önceki yıla göre %13 oranında azalarak 9 milyar 928 milyon ABD Doları olarak kaydedilmiştir. İhracat 2 milyar 204 milyon ABD Doları (% 23 azalma), ithalat ise 7 milyar 724 milyon ABD Doları (% 10 azalma) seviyesinde gerçekleşmiştir.
Ülkemiz, 2007 yılından bu yana Gürcistan’ın en büyük ticaret ortağı konumunda olup, aynı zamanda bu ülkedeki yabancı yatırımlar bakımından da ilk sıralarda gelmektedir.
Gürcistan İstatistik Kurumu’nun (Geostat) verilerine göre, 2017 yılında Türkiye ile Gürcistan arasındaki ticaret hacmi bir önceki yıla kıyasla % 4 oranında artarak 1 milyar 589 milyon ABD Doları'na ulaşmış, Gürcistan'a ihracatımız 1 milyar 372 milyon ABD Doları (%1,5 artış), Gürcistan'dan ithalatımız ise 216 milyon ABD Doları (%24 artış) olarak gerçekleşmiştir. Türkiye, 2017 yılında da % 17’lik pay ile Gürcistan’ın birinci ticaret ortağı konumunu korumuştur.
Türkiye'yi Rusya Federasyonu (1,2 milyarABD Doları), Çin (933 milyon ABD Doları) ve Azerbaycan (825 milyon ABD Doları) takip etmiştir.
Gürcistan’ın başlıca ihraç kalemleri ikinci el araçlar, metal alaşımları, fındık, bakır, gübre, maden suyu, alkollü içkiler ve altından oluşmaktadır. Başlıca ithal kalemleri ise, petrol, doğal
gaz, motorlu araçlar, ilaç, tıbbi malzemeler ve buğdaydır.
Gürcistan’ın ülkemizin yanısıra, AB, Rusya, Çin, Azerbaycan, Ermenistan, Moldova, Ukrayna, Türkmenistan, Özbekistan, Kazakistan, Hong Kong ve EFTA ülkeleri ile serbest ticaret anlaşmaları bulunmaktadır. Öte yandan Hindistan ve ABD ile STA müzakereleri devam etmektedir.
Gürcistan’da çok az miktarda petrol ve doğal gaz üretilmekte olup, ülke bu bakımından yurtdışına bağımlı durumdadır. Bununla birlikte, Gürcistan hidroelektrik enerjisi kaynakları bakımından oldukça zengindir. Halen ülke elektriğinin % 80-85’i hidroelektrik santrallerinden üretilmektedir. Gürcistan son yıllarda hidroelektrik santrallerine yaptığı yatırımlar sonucu, ülkemiz dâhil, diğer ülkelere elektrik enerjisi ihraç etmeye başlamıştır. Halen ülkedeçok sayıda yeni hidroelektrik santrali inşa edilmekte olup, bunlardan bazıları yap-işlet modeliyle Türk şirketlerince inşa edilmektedir.
Diğer yandan, Gürcistan, Hazar petrol ve doğal gazının Batı pazarlarına taşınması bakımından stratejik bir konumda bulunmaktadır. Nitekim, Bakü-Tiflis-Ceyhan petrol boru hattı ile Bakü-Tiflis-Erzurum doğal gaz boru hattı Gürcistan üzerinden geçmektedir. Aynı şekilde, Rusya ile Ermenistan arasındaki doğal gaz boru hattıda Gürcistan üzerinden geçmektedir. Öte yandan, Azerbaycan ile Gürcistan’ın Karadeniz arasında uzanan Bakü-Supsa petrol boru hattı da faal bulunmaktadır.
Gürcistan, maden kaynakları bakımından da nispeten zengindir. Enönemli maden kaynakları arasında manganez, alüminyum, bakır, altın ve kömür bulunmaktadır. Ayrıca, Gürcistan topraklarının yaklaşık % 40’ı ormanlarla kaplıdır.
Turizm, Gürcistan’da en hızlı gelişen sektörler arasında yer almaktadır.Ülkeye daha fazla turist çekebilmek amacıyla son yıllarda başta Batum olmak üzere, ülke genelindeönemli yatırımlar yapılmış olup, ayrıca çeşitli bölgelerde kurulan turizm serbest bölgelerinde yatırımcılar i çin önemli finansal devlet teşvikleri sağlanmaktadır. Yaz sezonugörece kısa olan Gürcistan’da, özellikle kış turizmi açısından önemli bir merkez konumundadır. Ulusal Turizm İdaresi verilerine göre 2017 yılında Gürcistan'ı 7,9 milyon yabancı turist ziyaret etmiş, en çok ziyaretçinin geldiği ülkeleri ise sırasıyla Ermenistan, Azerbaycan, Türkiye ve Rusya oluşturmuştur.
Pazartesi - Pazar
09:00 - 18:00 / 09:00 - 18:00
09:00 – 13:00 (Konsolosluk işlemlerinin kabul saatleridir) 16:00 – 17:30 (Konsolosluk işlemlerinin evrak teslim saatleridir)
Tatil Günleri 2024
1.01.2024 | 2.01.2024 | Yılbaşı tatili |
7.01.2024 | 7.01.2024 | Noel tatili |
19.01.2024 | 19.01.2024 | Vaftiz günü |
3.03.2024 | 3.03.2024 | Anneler günü |
8.03.2024 | 8.03.2024 | Uluslararası kadınlar günü |
9.04.2024 | 9.04.2024 | Şehitleri anma günü (GE) |
10.04.2024 | 10.04.2024 | Ramazan Bayramı |
3.05.2024 | 6.05.2024 | Paskalya bayramı |
9.05.2024 | 9.05.2024 | Zafer bayramı (GE) |
12.05.2024 | 12.05.2024 | Aziz Andrea Yortusu |
26.05.2024 | 26.05.2024 | Milli Gün |
16.06.2024 | 16.06.2024 | Kurban Bayramı |
28.08.2024 | 28.08.2024 | Meryem Ana Yortusu |
14.10.2024 | 14.10.2024 | Svetitskhoveli Kilisesi Bayramı |
29.10.2024 | 29.10.2024 | Cumhuriyet Bayramı |
23.11.2024 | 23.11.2024 | Aziz Giorgi Yortusu |
+ 90 312 292 29 29